Značení disků

Základní informace

Popis technických parametrů

Popis a označení parametrů pneu

Indexy rychlosti (SI)

Indexy nosnosti (LI)

Zkratky u pneumatik

RUNFLAT pneu

Jak vybrat pneumatiky

Jak správně montovat pneumatiky

Kdy přezout pneu

Huštění pneu

Tvary dezénu

Hloubka dezénu

Systém nouzového dojetí

Závady pneu

Značení disků

Značení disků

Označení např. 7.5x17 ET35 5x100 CB64 znamená:

  • 7.5 - šířka disku v palcích (7.5")
  • 17 - průměr disku v palcích (17")
  • ET35 - vzdálenost dosedací plochy kola od pomyslné roviny dělící šířku kola (čím vyšší číslo ET, tím více bude kolo zanořeno v podběhu a naopak)
  • 5 - počet šroubů
  • 100 - průměr roztečné kružnice upevňovacích šroubů
  • CB64 - průměr středové díry

Zális disku (ET)
ET je vzdálenost mezi rovinou procházející středem disku a rovinou dosedací plochy disku (na brzd. kotouč př. buben). ET je udáváno v milimetrech. Čím je ET větší, tím je kolo více schováno v podběhu (zapuštěné dovnitř). Čím je ET menší, tím kolo více vystupuje ven z podběhu (vystupuje z blatníků).

Rozteč šroubů
Rozteč šroubů Počet děr x průměr roztečné kružnice v mm. Každý disk má několik upevňovacích otvorů, kterými je disk upevněn k náboji auta. K dotažení disku používáme šrouby nebo matice (podle značky automobilu). Upevňovacích otvorů na disku je 3, 4, 5 nebo 6 (podle značky). Rozteč se uvádí v milimetrech. Tento údaj není uváděn v technickém průkazu vozidla.

Středový (středící) otvor
Udává se v milimetrech a každý výrobce používá jinou velikost. V případě různého průměru na automobilu a disku se používají středící kroužky. Bez nich by kolo nebylo správně vycentrováno a při jízdě by docházelo k vibracím. Někdy mají alu kola středový otvor shodný s automobilem, kroužky tudíž nejsou zapotřebí. Tento údaj není uváděn v technickém průkazu.